Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u een overzicht van veelgestelde vragen en de antwoorden op deze vragen.

Wij willen ons bij voorbaat excuseren voor alle (technische) details, die – zeker in een moeilijke periode – erg confronterend kunnen zijn. Wij vinden het echter heel belangrijk om u zo goed mogelijk te informeren rond het maken van de keuze van de juiste urne.

Heeft u nog een andere vraag? Aarzel dan niet om ons te contacteren. We helpen u graag verder.

U kan ook nog een kijkje nemen in de rubriek advies, waar u een aantal interessante en gedetailleerde artikels kan vinden die u eventueel verder kunnen helpen.

KEUZE VAN DE URNE

Hoeveel as komt er vrij na een crematie?

De gemiddelde hoeveelheid as die vrijkomt na een crematie is zeer variabel, afhankelijk van de omvang en het gewicht van de overledene, van de houtsoort van de kist, de grootte van de kist, enz.

U kunt het best contact opnemen met uw uitvaartbegeleider of het crematorium om de exacte hoeveelheid as op te vragen.

Meer informatie betreffende het volume as dat vrijkomt bij een crematie van een overleden persoon of dier kan u vinden in dit artikel: Bepalen van het juiste volume van uw urne

Welk formaat urnen kan ik bestellen bij Artemis?

Het formaat is veelal het uitgangspunt bij de keuze van de urne. In onze webshop kan u terecht voor urnen variërend van 300 ml tot 4.500 ml. Op de productpagina staat aangegeven wat het volume en de afmetingen zijn van de urne.

U kunt ervoor kiezen om de totale hoeveelheid as in een urne te bewaren, een deel van de as in een urne te bewaren, een deel uit te strooien of de as te verdelen over meerdere urnen.

U kunt het best contact opnemen met je uitvaartbegeleider of het crematorium om de exacte hoeveelheid as op te vragen en op die basis te bepalen welke urne(n) u wenst te bestellen.

Wanneer de urne in een urnengraf of urnenmuur geplaatst gaat worden dient u uiteraard rekening te houden met de afmetingen van de nis waarin de urne wordt gezet.

Let wel. Omdat elke urne uniek is en afzonderlijk met de hand wordt gemaakt door onze keramisten, kan het voorkomen dat de urne qua vorm & inhoud enigszins afwijkt van de afbeelding en de informatie op de website.

Hoe kies ik de juiste urne?

Uw persoonlijke stijl (en dat van uw interieur), de vorm, de kleur en uiteraard ook de afmetingen spelen een belangrijke rol bij het maken van uw keuze.

Wij raden u aan om door onze webshop te bladeren en rustig de tijd te nemen om te kijken welke urne bij u of de overledene past.

Let wel. Omdat elke urne uniek is en afzonderlijk met de hand wordt gemaakt door onze keramisten, kan het voorkomen dat de urne qua vorm & inhoud enigszins afwijkt van de afbeelding en de informatie op de website.

Meer hierover lees je op onze blog: Tips voor het kiezen en kopen van de juiste urne

Zijn alle urnen van Artemis in keramiek?

Ja dat klopt. Onze urnen worden vervaardigd uit natuurlijke klei en krijgen een glazuurlaag aan de buitenkant. Dit geeft de urnen een verfijnd en mooi uiterlijk.

Omdat ze aan hoge temperaturen gebakken worden, zijn keramische, geglazuurde urnen vorstbestendig, en dus ook geschikt voor buiten.

Artemis werkt enkel samen met lokale, gepassioneerde keramisten die 100% ambachtelijk produceren. Het zijn stuk voor stuk vakmensen die de urnen samen met ons bedenken, ontwerpen en met de hand vervaardigen.

Zijn de urnen van Artemis ook geschikt voor buiten?

De urnen van Artemis zijn geschikt voor zowel binnen als buiten.

Onze urnen worden vervaardigd uit natuurlijke klei en krijgen een glazuurlaag aan de buitenkant. Dit geeft de urnen een verfijnd en mooi uiterlijk. En omdat ze aan hoge temperaturen gebakken worden, zijn geglazuurde urnen vorstbestendig, en dus ook geschikt voor buiten.

U moet er wel voor zorgen dat er geen water in de urne kan sijpelen (de binnenkant is niet altijd geglazuurd). Daarom raden we steeds aan om de urne af te sluiten door het deksel te verlijmen (zowel bij gebruik binnen als buiten).

Via de webshop kan u indien gewenst een tube Bison Kit transparante contactlijm (50ml) toevoegen aan uw winkelmandje wanneer u een urne aankoopt.

Zijn de urnen van Artemis ook geschikt om de as van (huis)dieren in te bewaren?

Ja, onze urnen zijn ideale objecten om de mooie herinneringen aan uw geliefde kat, hond, cavia, konijn, pony, paard, enz. te bewaren & te koesteren.

Kan ik een urne op maat laten maken en/of personaliseren?

Ja dat kan, Artemis biedt deze service aan. Iedere urne op maat wordt uitgebreid besproken en persoonlijk behandeld. Op basis van uw voorkeuren en wensen gaan we samen op zoek naar de perfecte urne.

Heeft u speciale wensen of wil u van een bestaand model een ander volume? Neem dan gerust contact op met ons, zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken. We helpen u graag verder!

Hou er wel rekening mee dat gepersonaliseerde urnen niet uit voorraad kunnen geleverd worden en de levertijd met 4 à 5 weken wordt verlengd, omdat elke urne van Artemis met de hand gemaakt wordt.

Voorbeelden van ‘custom made’ urnen kan u bekijken op de pagina “Urnen op maat“.

De kost van een op maat gemaakte, gepersonaliseerde urn wordt in overleg bepaald.

BESTELLEN

Hoe kan ik een urne bestellen?

Bestellen is heel eenvoudig. Selecteer uw urne, plaats ze met de bestelknop in je winkelmandje, en reken af.

Is de urne die ik wil bestellen op voorraad?

Dit kunt u zien op de productpagina, net onder de omschrijving van de urne. Hier vindt u altijd de meest actuele voorraadstatus van deze specifieke urne.

Kan ik een urne bestellen die tijdelijk uitverkocht is?

Dat kan enkel wanneer op de productpagina staat aangegeven dat de urne beschikbaar is via nabestelling. Dit betekent dat we de urne even niet op voorraad hebben. Toch kunt u deze urne – net zoals een beschikbaar product – in het winkelmandje plaatsen en afrekenen.

Houdt er wel rekening mee dat als een urne niet op voorraad is, de levertijd met 4 à 5 weken wordt verlengd, omdat elke urne van Artemis met de hand gemaakt wordt. We nemen sowieso persoonlijk contact op om de leveringsdatum vast te leggen.

Jullie verzenden niet naar mijn land. Wat moet ik doen?

Gelieve ons te contacteren. We zoeken een oplossing zodat we uw gekozen urne toch bij u thuis kunnen bezorgen.

Kan ik een bestelling aanpassen of annuleren?

Geen probleem. Neem zo snel mogelijk contact op met ons om uw bestelling aan te passen of te annuleren. Let wel, annuleren kan alleen als uw bestelling ons atelier nog niet heeft verlaten.

BETALEN

Heeft Artemis een veilige betaalomgeving?

Ja. Bij Artemis betaalt u eenvoudig en 100% veilig online dankzij onze betaalpartner Mollie. In de laatste stap van het bestelproces selecteert u de gewenste betaalmethode. Daarna wordt u doorverwezen naar een beveiligde pagina voor het verweken van uw betaling en worden uw transactiegegevens versleuteld verstuurd via een SSL-verbinding. U herkent een veilige SSL-verbinding aan het slotje in uw browser. Uw betaalgegevens en creditcardgegevens worden enkel gebruikt voor de betaling en worden nooit vrijgegeven aan andere partijen.

Hoe kan ik betalen?

In de webshop van Artemis kunt u online betalen met Bancontact (kaart en App), creditcard (Visa, MasterCard of AmEx), PayPal, Apple Pay & Ideal.

Hoe kan ik met Bancontact betalen?

U kunt bij Artemis betalen met Bancontact-kaart en met de Payconiq by Bancontact-App. Kies bij het bestellen van uw urne voor de betaalwijze Bancontact en bevestig de betaling met uw Bancontact-kaart of met de Payconiq by Bancontact-App op uw smartphone. U kunt de betaling ook afronden met alle individuele online bankieren Apps. Betalen met Bancontact is veilig en gratis.

Kan ik achteraf betalen?

Ja, via creditcard. Als u een bestelling plaatst, wordt het bedrag op uw creditcard gereserveerd. We schrijven het bedrag pas na de levering af.

Ik beschik over geen enkel van de voorziene betaalmethodes. Wat nu?

We zouden het jammer vinden indien u onze urnen niet zou kunnen kopen omdat u niet over de juiste kaart beschikt. Contacteer ons zodat we u verder kunnen helpen.

Waarom is mijn creditcardbetaling afgewezen?

We controleren creditcard- en PayPal betalingen altijd vanwege fraudegevoeligheid. Waarom de betaling is afgewezen, kunnen we helaas niet met u delen. We gaan er natuurlijk vanuit dat u geen fraude pleegt, maar we moeten onze controlemethodes geheim houden.

Uw bestelling wordt automatisch geannuleerd en we zullen dan ook niks afschrijven. Wilt u uw bestelling toch ontvangen? Bestel dan opnieuw en kies voor Bancontact of een andere betaalmethode.

Waarom heb ik geen orderbevestiging ontvangen?

Controleer of er geld is afgeschreven.

  • Als dit zo is, raden we u aan om 1 uur te wachten. Door drukte op ons betalingsplatform raakt een betaling soms vertraagd. Het kan tot één uur duren voordat u de orderbevestiging ontvangt. Heeft u na een uur nog geen orderbevestiging ontvangen? Neem dan contact op met ons. Met uw transactienummer kunnen we u snel helpen. Die staat altijd bij uw afschrijving vermeld.
  • Check ook even uw spam-box, soms komt uw orderbevestiging daar binnen.
  • Is er geen geld afgeschreven? Dan is de betaling niet gelukt en bent u sowieso geen geld kwijt. U kan uw bestelling dan opnieuw plaatsen.

Hoe snel word ik terugbetaald na annuleren?

Zodra we uw annulering verwerkt hebben, betalen we u terug. Hoe snel het geld op uw rekening staat hangt af van uw betaalmethode. Meestal is dit tussen de 3 en de 5 werkdagen.

Wat als ik geen terugbetaling heb ontvangen?

Het verschilt per bank hoe lang het duurt voordat de terugbetaling op uw rekening staat. Staat het bedrag na 5 werkdagen nog niet op uw rekening? Neem dan contact op met ons.

VERZENDING

Wanneer wordt mijn bestelling verstuurd?

We streven ernaar bestellingen die op voorraad zijn & geplaatst werden via de webshop binnen de 2 werkdagen te verzenden. Afhankelijk van het gekozen afleveradres kunnen de leveringsopties en de termijn voor levering verschillen.

Let wel! Als de bestelde urne niet op voorraad is, dient u rekening te houden met 4 à 5 weken extra levertijd, omdat elke urne van Artemis met de hand vervaardigd wordt.

Welke verzendmethodes zijn er beschikbaar?

U kan bij het bestellen kiezen tussen de volgende verzendmethodes:

  • Levering op adres: de urne wordt met bpost verzonden naar elk mogelijk adres in België en Nederland
  • Afhaalpunt levering (enkel in België): de urne wordt verzonden naar een bpost-afhaalpunt

Worden de urnen goed ingepakt?

De urnen mogen dan wel van de beste kwaliteit zijn, helaas zijn ze niet onbreekbaar. Alle urnen worden daarom veilig ingepakt en verzonden in een stevige doos.

Is er toch iets gebroken bij de levering? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.

Kan ik mijn bestelling online volgen?

Als u voor levering aan huis, afhalen in een bpost kantoor of pakketautomaat kiest, ontvangt u na bestelling een e-mail met daarin een bpost Track & Trace code. Via track.bpost.be kunt u uw bestelling online opvolgen.

Welke leverancier zal mijn pakketje komen brengen?

Bpost staat in voor de levering van alle urnen die worden besteld via de webshop van Artemis.

Kan ik mijn bestelling ook ophalen bij een bpost-afhaalpunt?

Jazeker. Geef tijdens de bestelling aan dat u uw urne wilt ophalen bij een bpost-punt. Uw bestelling ligt voor u klaar tot 14 dagen na de aangegeven ophaaldatum.

PROBLEMEN BIJ LEVERING

Ik was niet thuis op het moment van de levering. Wat nu?

Uw bestelde urne wordt één maal aangeboden op het opgegeven adres en wordt niet aan de buren aangeboden.

Bent u niet thuis op het moment van de levering? De postbode laat dan een briefje achter in uw brievenbus met daarop de adresgegevens waar u uw pakket kunt ophalen. Uw bestelling zal vanaf 10u ’s morgens de volgende dag in het dichtstbijzijnde bpost postkantoor klaarliggen. Vergeet niet om uw identiteitskaart mee te nemen naar het postpunt als u uw bestelling gaat ophalen.

Opgelet: uw bestelling blijft 15 kalenderdagen liggen in het postkantoor. Daarna wordt het teruggestuurd naar Artemis. We rekenen 10 euro aan om het in dat geval opnieuw te versturen.

Wat als ik een verkeerde urne heb ontvangen?

Dat kan gebeuren maar dat is absoluut niet de bedoeling. Neem contact op met ons en we sturen u zo snel mogelijk de juiste urne.

Wat moet ik doen als ik mijn bestelling niet heb ontvangen?

Controleer het volgende:

  • De bpost Track & Trace code. U vindt deze in uw verzendbevestiging. Controleer via deze link of de tijdvakindicatie van de levering is verschoven.
  • Het afleveradres. Klopt het bezorgadres dat u heeft ingevuld? Controleer ook uw postcode.
  • De brievenbus. Heeft u een bericht in uw brievenbus ontvangen van bpost? Dan staat daarop aangeduid waar en wanneer u uw bestelling kan afhalen.

Klopt dit allemaal, maar u heeft toch uw bestelling niet ontvangen? Neem dan contact met ons op. We zoeken het graag voor u uit!

Wat als mijn urne beschadigd is geleverd?

Dat lossen we snel voor u op. Neem contact met ons op en we bezorgen u zo spoedig mogelijk een nieuwe urne.

OMRUILEN & RETOURNEREN

Ik ben niet tevreden over mijn bestelde urne. Kan ik deze omruilen voor een ander model?

U kunt binnen de 14 werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering uw betelde urne omruilen.

In dit geval vragen wij u ons onmiddellijk na levering te verwittigen via e-mail en de urne(n) terug te sturen binnen de 14 kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering.

Wij vragen u ook in de e-mail aan te geven tegen welke urne(n) u uw aankoop wenst om te ruilen. Omruilen kan enkel indien de urnen niet gebruikt zijn en onbeschadigd zijn.

Indien u de urne wenst om te ruilen tegen een urne van een andere waarde wordt het saldo teruggestort/extra aangerekend naargelang het geval.

De verzendkosten en het risico van het terugsturen van de urne(n) voor omruiling zijn ten laste van de klant. Bij omruiling neemt Artemis de verzendkosten van het opnieuw op te sturen urne(n) éénmalig voor haar rekening.

LET WEL. Op maat gemaakte urnen kunnen niet worden omgeruild of geretourneerd.

Ik ben niet tevreden over mijn bestelde urne. Kan ik mijn bestelling retourneren?

Je kan binnen de 14 werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van een product een bestelling retourneren, zonder opgave van een reden of zonder betaling van extra kosten.

In dit geval vragen wij je ons onmiddellijk na levering te verwittigen via e-mail en de urne(n) terug te sturen binnen de 14 kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering.

Retourneren kan enkel indien de urnen niet gebruikt zijn, onbeschadigd zijn en de originele verpakking wordt meegestuurd.

De verzendkosten en het risico van het terugsturen van de urne(n) bij retourneren zijn ten laste van de klant.

Na de goede ontvangst van de teruggestuurde urnen betaalt Artemis binnen de 14 kalenderdagen de aankoopprijs terug.

LET WEL. Op maat gemaakte urnen kunnen niet worden omgeruild of geretourneerd.

Naar welk adres dien ik de urne terug te sturen bij omruilen of retourneren?

Zowel bij omruilen als bij retourneren dient de urne teruggestuurd te worden naar het volgende adres:

ARTEMIS
Boterhoek 65
9660 Brakel
België

Hoe moet ik de urne inpakken om ze terug te sturen?

Gebruik een stevige verpakking, het liefst de originele. Op die manier is de kans op beschadigingen zo klein mogelijk. Indien de urne toch beschadigd aankomen bij Artemis heeft u helaas geen recht op omruiling of terugbetaling.

EEN URNE VULLEN & SLUITEN

Kan Artemis zorgen voor het plaatsen van de as van mijn dierbare in de bestelde urne?

Nee, daar kunnen we u helaas niet bij helpen. U kunt de urn eenvoudig zelf vullen of dit laten doen door de uitvaartondernemer of het crematorium. Meestal vragen zij hiervoor een (kleine) vergoeding.

Wanneer u nog vragen heeft over het vullen van de urne, neem dan gerust contact met ons op. We helpen u heel graag verder.

Hoe wordt de as van mijn dierbare in de urn geplaatst?

U kunt de urne eenvoudig zelf vullen of laten vullen door een familielid, al vereist dit een zekere mate van handigheid & nauwkeurigheid. Zorg ervoor dat u de urne op een voldoende groot vel papier en een vlakke ondergrond vult (eventueel gebruikmakend van een trechter), zodat de overtollige as gemakkelijk bij elkaar geveegd kan worden. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een propere, platte verfborstel.

Indien u dit ongemakkelijk of niet prettig vindt om te doen kan u het ook aan de uitvaartondernemer of het crematorium overlaten. Meestal vragen zij hiervoor een (kleine) vergoeding.

Wanneer u nog vragen heeft over het vullen van de urne, neem dan gerust contact met ons op. We helpen u heel graag verder.

Hoe kan ik de urne afsluiten nadat ze gevuld is?

Na het vullen van de urne met de as van uw dierbare, is het de bedoeling dat u de urne afsluit door het deksel te verlijmen. Wij raden aan om een transparante contactlijm te gebruiken voor het verlijmen, bv. Bison Kit (of een vergelijkbaar product). Via onze webshop kan u – wanneer u een urne aankoopt – ook een tube Bison Kit transparante contactlijm (50ml) bijbestellen.

Wanneer de urne is gevuld brengt u voorzichtig de lijm aan op het dekseltje en rondom de rand van de opening van de urne. Plaats het dekseltje mooi centraal op de urne.

Wrik niet aan het deksel en druk het heel voorzichtig aan. Gebruik zo weinig mogelijk kracht om te verhinderen dat het deksel of de urne breekt, maar zorg er wel voor dat het deksel de urne volledig afsluit. Verwijder eventueel overtollige lijm met een in aceton gedrenkt doekje.

Indien u dit ongemakkelijk of niet prettig vindt om te doen kan u het ook aan de uitvaartondernemer of het crematorium overlaten. Meestal vragen zij hiervoor een (kleine) vergoeding.

Wanneer u nog vragen heeft over het vullen van de urne, neem dan gerust contact met ons op. We helpen u heel graag verder.

Kan ik bij Artemis een tube lijm bestellen voor het sluiten van de urne?

Ja dat kan. Via de webshop kan u een tube Bison Kit transparante contactlijm (50ml) toevoegen aan uw winkelmandje wanneer u een urne aankoopt.

Kan ik de urne heropenen nadat het deksel is dichtgelijmd?

Indien u de urne in de toekomst wilt heropenen (of alleszins de mogelijkheid hiertoe voorzien) raden wij u aan om gebruik te maken van siliconenkit (geen contactlijm) om het dekseltje dicht te lijmen. Op deze manier is het deksel van de urne vrij eenvoudig met een scherp mesje terug open te maken. Ga voorzichtig te werk, zodat het dekseltje niet beschadigd geraakt.

PLAATSING & ONDERHOUD

Mag ik mijn gekozen urne buiten plaatsen?

De urnen van Artemis mogen zowel binnen als buiten geplaatst worden.

Onze urnen worden vervaardigd uit natuurlijke klei en krijgen een glazuurlaag aan de buitenkant. Dit geeft de urnen een verfijnd en mooi uiterlijk. En omdat ze aan hoge temperaturen gebakken worden, zijn geglazuurde urnen vorstbestendig, en dus ook geschikt voor buiten.

U dient er wel voor te zorgen dat er via het deksel geen water in de urne kan sijpelen (de binnenkant is niet altijd geglazuurd). Daarom raden we steeds aan om de urne af te sluiten door het deksel te verlijmen (zowel bij gebruik binnen als buiten).

Mag ik een urne in het gras of in een bloemenperk plaatsen?

U plaatst de urne het best op een vlakke & droge ondergrond, niet direct op de grond (aarde), in het gras of in een bloemenperk. Door de urne bv. op een steen, een sokkel of op een grondplaat te plaatsen voorkomt u dat er grond- of regenwater van onder de urn in de urn komt en bij vorst gaat breken.

Hoe kan ik een urne onderhouden?

Een urne dient u een paar keer per jaar voorzichtig schoon te maken met een droge doek of eventueel met een zacht schoonmaakmiddel. U kunt het ook jaarlijks inspuiten met een waterafstotend middel (bv. siliconenspray), zeker wanneer de urne buiten staat. Hierdoor behoudt de urne ook mooi zijn originele kleuren.